اردوی ری گردی دبیرستان دانشگاه صنعتی شریف

اردوی ری گردی (سیاحتی زیارتی)

1 دیدگاه

اردوی زیارتی سیاحتی علمی ری گــــردی دبیرستان دانشگاه صنعتی شریف این هفته برای دانش آموزان دوره دوم در تاریخ  29 مرداد ماه 1401 برگزار گردید .

ری یکی از کهن‌ترین شهرهای جهان است که تاریخ پیدایش آن به دوره آریایی‌ها بر می‌گردد. در دور مادها از شهر ری به عنوان بزرگترین شهر آن تاریخ نام می‌برند. در کتاب اوستا شهر ری را به عنوان سیزدهمین شهر بزرگ جهان نامیده‌اند. این شهر در دوره‌های گوناگون، نام‌های مختلفی همچون راکس (رکس)، راگز، راگا، رغه، ارشکیه، رام اردشیر، ام‌البلاد، ری شهر، شیخ البلاد و محمدیه داشته‌است.

حرم حضرت عبدالعظیم حسنی

حرم شاه عبدالعظیم یا شابدلعظیم خودمان، محل دفن عبدالعظیم حسنی است که یکی از نوادگان پیشوای دوم شیعیان، حسن بن علی بن ابیطالب است. این آرامگاه مربوط به دوره ی ایلخانی – دوره ی صفوی – دوره ی قاجار است. این اثر در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۳۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

ابن بابویه

قبرستان ابن بابویه دشتی ده هکتاری و دومین قبرستان بزرگ تهران است که در ری قرار دارد. این قبرستان 200 ساله چهره‌های نامدار متعددی را در خود جای داده‌است. نام این قبرستان از نام محمد بن بابویه معروف به شیخ صدوق برگرفته شده‌است. در همسایگی مقبره‌ی شیخ صدوق، یک بقعه با هشت ستون شبیه آرامگاه حافظ شیرازی احداث شده که در آن حاج ابوالحسن جلوه (طباطبایی) به همراه افراد مشهوری همچون غلامرضا تختی، پهلوان سید حسن شجاعت، علی اکبر دهخدا، محمدعلی فروغی، رجبعلی خیاط، حسین بهزاد و سرهنگ محمود ایروانی اعظم، مزار محمدعلی مظفری، دکتر سید حسین فاطمی، شیخ موسی دبستانی، جواد فاضل و مزار شهدای ۳۰ تیر ۱۳۳۱ شمسی دفن شده‌اند. آرامگاه ابن باویه در دی ماه 1375 به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. گفته می‌شود، محمدرضا شاه پهلوی و محمد مصدق هر دو وصیت کرده ‌بودند در ابن‌بابویه دفن شوند.

برج طغرل

در شرق آرامگاه ابن بابویه برجی 20 متری به نام طغرل به مساحت 45 مترمربع قرار دارد. مصالحی که برای این برج استفاده شده خشت و آجر هستند. عمر ساخت برج طغرل به دوره سلجوقیان بر می‌گردد. یکی از کاربردهای برج طغرل استفاده از آن به عنوان ساعت آفتابی است، علاوه براین این برج در مسیر اصلی عبور و مرور کاروان‌ها و مسافران قرار داشته‌است و در شب‌هایی که هوا ابری بوده و مهتاب در آسمان وجود نداشته، آتشی در باروی برج طغرل روشن می‌کردند که از آن برای هدایت مسیر مسافران در شب استفاده می‌شده‌است.

آرامگاه بی بی شهربانو

یکی دیگر از جاذبه های شهر ری که تمِ مذهبی دارد، آرامگاه بی بی شهربانو است که بر بالای کوه و یک چشمه قرار گرفته است. کتیبه ی موجود در این زیارتگاه و همچنین باور مردم شهر ری این است که این مقبره متعلق به بی بی شهربانو و همسر امام حسین (ع) می باشد. بنای اولیه و اصلی این آرامگاه در دوره ی ساسانی ساخته شده است. در سده ‌های بعدی به ‌وسیله ی احداث رواق و دیوارها و اتاق ‌های مختلف و راهرو محوطه ی اصلی را به دو صحن تقسیم و به ‌صورت کنونی در آورده است. در دوره ی دیالمه گنبد بقعه روی آن ساخته شده است.

تپه چشمه علی

محل استقرار تمدن شش هزار ساله چشمه علی می باشد که در سال ۱۳۱۳ هجری توسط اشمیت مورد حفاری قرار گرفت و فوت ناگهانی اشمیت باعث شد گزارش چندانی از حفریات منتشر نگردد. سفالهای چشمه علی زیباترین سفالهای پیش از تاریخ می باشد که تعدادی از آنها در موزه ملی قابل بازدید می باشند. تاریخ ظروف سفالین از هزاره ششم تا اواسط هزاره چهارم متغیر است. در مرمت باروی ری سطح تپه فضای سبز ایجاد شد و با ایجاد فواره هایی در مقابل نقش برجسته محوطه ساماندهی گردیده و فضایی مناسب جهت جذب توریست ایجاد گردید.

نقش برجسته چشمه علی

بر روی صخره چشمه علی نقش برجسته ای ست از دوران قاجاریه که به دستور فتحعلی شاه قاجار ایجاد شده است. پادشاه بر روی تخت قرار دارد و شاهزادگان و درباریان در اطراف وی به نمایش درآمده اند. اشعاری که تاریخ ایجاد کتیبه را یادآور می گردد در دور صفحه کتیبه نقش شده است.

چشمه علی

انتهای غربی رشته کوه بی بی شهربانو کوهی کم ارتفاع قرار دارد که از دامنه جنوبی آن چشمه پر آبی می جوشد. چشمه علی در دوران قبل از اسلام به نام خانواده سورن که از خاندان مهم ایران و ری بودند، خوانده می شده است و در دوران اسلامی به چشمه علی معروف شده که اقوال مختلفی در مورد نام چشمه وجود دارد. چشمه سر منشاء حیات یکی از کهن ترین تمدن های جهان و بنیاد شهر باستانی ری بوده است.

نوشتهٔ پیشین
جدول برنامه امتحانات نهایی پایه دوازدهم
نوشتهٔ بعدی
شرایط تغییر رشته در دبیرستان چیست؟

1 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید