رشته های مهندسی کنکور مقاله دبیرستان دانشگاه صنعتی شریف

رشته های مهندسی کنکور

رشته های مهندسی بین داوطلبان ریاضی طرفداران زیادی دارند و هدف بیشتر دانش‌آموزان از ورود به رشته ریاضی، انتخاب مهندسی است. در این مطلب می‌خواهیم ببینیم پرطرفدارترین رشته مهندسی کدام‌ها هستند و چه تعریفی دارند؟ کدام رشته‌های مهندسی درآمد بالاتری دارند و با توضیح مختصر درباره هریک، مشاغل آن‌ها را بررسی کنیم. در زمان درس خواندن برای کنکور یا انتخاب رشته، دانستن آینده شغلی رشته‌های مختلف، مقایسه آن‌ها و در نهایت هدف‌گذاری، به شما کمک می‌کند انگیزه بیشتر و انتخاب صحیح‌تری متناسب با توانمندی‌ها و علایق خود داشته باشید.

مهندسی چیست؟

مهندسی به معنای استفاده از ریاضی، محاسبات و دانش فیزیک برای حل مسائل و مشکلات، تولید، ساخت و توسعه ماشین‌الات، سیستم‌ها، ساختارها و تکنولوژی‌های مختلف در انواع صنایع است. با ایجاد دانش جدید در زمینه‌های مختلف مهندسی یا تولید فناوری‌های جدید، زندگی بشر بهینه‌تر و آسان‌تر خواهد شد.در واقع مهندسی به دنبال پیدا کردن راه‌حل برای نیازهای بشر است. بیشتر رشته‌های مهندسی را باید از شاخه ریاضی انتخاب کنید به همین دلیل توصیه می‌کنیم مطلب برای رفتن به رشته ریاضی معدل باید چند باشد را مطالعه کنید.

توانمندی ها و ویژگی های لازم برای رشته مهندسی

رشته های مهندسی بر اساس دروس و گرایش به توانمندی‌ها و استعدادهای متفاوتی نیاز دارند اما از آنجایی که ماهیت این رشته‌ها ریاضیاتی، محاسباتی یا تکنولوژی است، داشتن توانمندی‌ها و علایق زیر برای موفقیت در دانشگاه و آینده شغلی آن‌ها اهمیت دارد:

  • علاقه به تکنولوژی
  • سطح خوب زبان انگلیسی
  • پشتکار در کسب دانش
  • توانایی حل مسئله
  • تفکر خلاق
  • توانایی استفاده، جمع‌آوری و بهره‌برداری از داده‌ها و اطلاعات خام
  • علاقه به محاسبات، ریاضیات، فیزیک و فناوری
  • دقت و جزئی‌نگری
  • توانایی انجام کار گروهی
  • توانایی مدیریت و رهبری تیمی
  • استعداد در دروس ریاضی و فیزیک دبیرستان

مهندسی های رشته ریاضی

برخی از رشته های مهندسی مختص ریاضی و برخی دیگر شناور هستند و امکان انتخاب آن‌ها از طریق رشته‌های مختلف نظری و فنی حرفه‌تی وجود دارد. در ادامه لیست انواع مهندسی های رشته ی ریاضی را مشاهده می‌کنید:

رشته های مهندسی ریاضی مهندسی معماری، مهندسی عمران، مهندسی شهرسازی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی آی تی، مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی معدن، مهندسی صنایع، مهندسی مواد، مهندسی پلیمر، مهندسی ایمنی، مهندسی پزشکی، مهندسی شیمی، مهندسی نفت، مهندسی کشاورزی،‌ مهندسی راه آهن، مهندسی دریانوردی، مهندسی دریا، مهندسی ماشین‌آلات دریایی، مهندسی کشتی، مهندسی خط و سازه‌های ریلی، مهندسی حمل و نقل ریلی، مهندسی ماشین‌های ریلی، مهندسی ماشين‌های صنايع غذایی، مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما، مهندسی بهره‌برداری راه آهن، مهندسی انرژی، مهندسی اپتیک و لیزر

اگر علاقه‌مند هستید به صورت اختصاصی درباره مشاغل این رشته‌ها بدانید، مطالعه مطلب شغل های رشته ریاضی را فراموش نکنید.

معرفی انواع رشته های مهندسی

در کنکور ریاضی رشته‌ های پرطرفدار از انواع مهندسی های رشته ی ریاضی هستند که در این بخش به معرفی هریک پرداخته‌ایم.

مهندسی کامپیوتر

مهندسی کامپیوتر یکی از رشته‌های محبوب و کاربردی ریاضی محسوب می‌شود که دو گرایش نرم‌افزار و سخت‌افزار دارد. در این رشته مهندسی دانشجویان به مطالعه طراحی سخت‌افزاری، کنترل سخت‌افزاری، شبکه‌های کامپیوتری، تولید و توسعه نرم‌افزارهای سیستمی و کاربردی می‌پردازند. برنامه‌نویسی هم یکی از مشاغل پرطرفدار مهندسی کامپیوتر است که درآمد بالایی نیز دارد. هرچند مهندسان کامپیوتر می‌توانند در موقعیت‌های کاری دیگری مانند تحلیلگر سیستم‌های کامپیوتری، مدیریت پایگاه داده، عماری شبکه‌های کامپیوتری و معماری کامپیوتر را هم بنابر میزان تحصیلات و علاقه خود مشغول به کار شوند.

مهندسی آی تی

مهندسی فناوری اطلاعات یا به اختصار مهندسی آی تی، در حوزه استفاده از رایانه و اینترنت در زمینه ارتباطات، مدیریت داده‌ها، سیستم‌های مدیریت اطلاعات و فناوری‌های اطلاعات فعالیت می‌کند. این رشته در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا دارای گرایش‌های تجارت الکترونیکی، مدیریت سیستم های اطلاعاتی، سیستم های تکنولوژی اطلاعات (ITS)، سامانه‌های شبکه‌ای، سیستم های چند رسانه‌ای و معماری سازمانی است. به دلیل گستردگی گرایش‌ها و زمینه‌های کاری، فرصت‌های شغلی این رشته هم بسیار متنوع و فراوان هستند.

مهندسی پزشکی

این رشته همانطور که از نام آن پیداست، ترکیبی از دانش مرتبط با هر دو رشته پزشکی و ریاضی است. مهندسی پزشکی به استفاده از اصول مهندسی برای تولید تجهیزات و ایزارهای پیشرفته پزشکی برای تشخیص و درمان بیماری‌ها می‌پردازد. این رشته در دوره کارشناسی شامل ۴ گرای بیوالکتریک، بیومکانیک، بیو مواد و بالینی است. فارغ‌التحصیلان مهندسی پزشکی، می‌توانند در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها برای آموزش اصول استفاده از ابزارهای پیشرفته پزشکی، تعمیر و راه‌اندازی این تجهیزات فعالیت کنند یا در شرکت‌های خصوصی و دولتی مشغول به طراحی، ساخت و تولید تجهیزات پزشکی شوند.

مهندسی عمران

کاربرد رشته عمران، ایجاد سازندگی و آبادانی در کشور است و گرایش‌های متعددی شامل سازه، زلزله، ژئوتکنیک (خاک و پی)، مهندسی و مدیریت ساخت، راه و ترابری، حمل و نقل، مهندسی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی، مهندسی آب و سازه‌های هیدرولیکی، مهندسی و مدیریت منابع آب، مهندسی محیط زیست،  مهندسی خطوط راه آهن، پدافند غیر عامل و ساختمان‌های هوشمند دارد. مهندسی عمران در گذشته یکی از محبوب‌ترین رشته های مهندسی در گروه ریاضی بود اما در چند سال اخیر بازار کار محدودتری داشته است. این رشته زمینه‌های کاری متنوعی مانند ساختمان‌سازی، ساخت سازه‌های مقاوم در برابر حوادث، راه‌سازی، سدسازی، ساخت و نظارت بر ساطه‌ها و بناهای آبی، حفظ و نگهداری از محیط زیست دارد. فارغ‌التحصیلان این رشته بر اساس میزان تجربه، تحصیلات، مهارت و مجوزهای خود، می‌توانند به عنوان طراح، ناظر یا مجری طرح‌های مختلف فعالیت داشته باشند.

مهندسی معماری

اگر علاوه بر ریاضی و محاسبات دستی بر هنر و طراحی دارید، شاید رشته مهندسی معماری انتخاب خوبی برای شما باشد. دانشجویان معماری در طول دوره کارشناسی به یادگیری فنون طراحی، ساخت و بازسازی بناها، فضاهای شهری و سایر فضاهای درونی و بیرونی بناهای مختلف می‌پردازند به نوعی که از نظر کارکرد و زیبایی‌شناسی بهینه و متناسب با فرهنگ جامعه باشند. گرایش‌های این رشته در مقاطع بالاتر شامل معماری، معماری منظر، معماری داخلی، معماری اسلامی، مطالعات معماری ایران و بازسازی پس از سانحه در گروه معماری هستند و گرایش‌های دیگری در مجموعه رشته‌های مرتبط مانند تکنولوژی معماری و انرژی معماری نیز دارد.

مهندسی شهرسازی

شهرسازی همانطور که از نام آن مشخص است، به مطالعه اصول طرح‌ریزی برای توسعه شهرها می‌پردازد که بر اساس فرهنگ، جغرافیا، محیط زیست، جمعیت، ویژگی‌های تاریخی و وضعیت اقتصادی هر منطقه متفاوت است. مهندسان این رشته به فعالیت‌هایی مانند نظارت، طراحی و اجرای پروژه‌های ساخت محوطه‌ها، فضاهای شهری، پروژه‌های ساختمانی و شهرک‌سازی، سیستم حمل و نقل شهری، طراحی خیابان‌ها و بهبود وضعیت شهری مشغول هستند. مهندسی شهرسازی در مقطع کارشناسی ارشد دارای ۴ گرایش برنامه‌ریزی شهری، طراحی شهری، مدیریت شهری و برنامه‌ریزی منطقه‌ای است.

مهندسی مواد

برای انتخاب این رشته علاوه بر دید محاسباتی، باید به فیزیک و شیمی هم علاقه‌مند باشید چون متخصصان این رشته از دانش خود در زمینه مواد اولیه مانند فلز، سرامیک، پلیمر، کامپوزیت، پلاستیک و نانو برای تولید محصولات مختلف استفاده می‌کنند. رشته مهندسی مواد در مقطع کارشناسی ۳ گرایش متالورژی استخراجی، متالورژی صنعتی و سرامیک دارد. در مقطع ارشد نیز مجموعه مهندسی متالورژی و مواد دارای ۴ رشته و گرایش‌های متنوعی است. بر اساس نوع گرایش مهندسی مواد، فارغ‌التحصیلان به فعالیت‌های مختلفی از جمله استخراج و تولید مواد اولیه فلزی از کانه‌ها، صنایع نفت و پالایش، صنایع آهنی و غیر آهنی، تولید قطعات فلزی، استفاده از مواد اولیه مناسب برای تولید قطعات و تجهیزات صنایع مختلفی همچون صنایع ساختمانی، نیرو، مخابرات و وسایل روزمره زندگی می‌پردازند.

مهندسی برق

رشته مهندسی برق به مطالعه و کاربردهای الکتریسیته، الکترومغناطیس و الکترونیک در سیستم‌های الکترونیکی، سیستم‌های انتقال و تبدیل انرژی الکتریکی، سامانه‌های مخابراتی، مدارها و رادارها می‌پردازد. این رشته سر و کار زیادی با ریاضی و محاسبات دارد و البته نیازمند اطلاعات و دانش گسترده در حیطه موضوعات مرتبط با برق است. مهندسی برق از کارشناسی تا دکترا گرایش‌های متعددی شامل الکترونیک، مخابرات، کنترل، بیوالکتریک و قدرت دارد.

مهندسی صنایع

یک مهندس صنایع فردی است که به طراحی، نصب و پیاده‌سازی سیستم‌ها، تدوین برنامه‌های راهبردی شرکت‌ها و رفع نواقص و معایب سیستم‌های چرخه صنعت، تجارت و تولید می‌پردازد. افرادی که در این رشته درس می‌خوانند باید علاوه بر ریاضیات، به علوم اجتماعی و مدیریت نیز علاقه‌مند باشند. رشته مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی فاقد گرایش است اما در مقطع کارشناسی ارشد ۴ گرایش اصلی برنامه‌ریزی وتحلیل سیستم‌ها، تولید صنعتی، تکنولوژی صنعتی وایمنی صنعتی دارد.

مهندسی مکانیک

هدف از این رشته مهندسی محاسبه، طراحی، تولید و ساخت ماشین‌الات صنایع مختلف یا نظارت بر این امور است. رشته مکانیک درواقع با استفاده از مفاهیم فیزیک و محاسبات به پیشرفت تکنولوژی در صنعت ماشین‌آلات کمک کنند. گرایش‌های مهندسی مکانیک شامل طراحی جامدات، حرارت و سیالات و ساخت و تولید است. این رشته گستردگی فراوانی دارد و با علوم مهندسی دیگر مانند هوافضا، مهندسی مواد، مهندسی سازه، مهندسی برق، مهندسی ساخت و تولید، مهندسی شیمی و صنایع مرتبط است. از فعالیت‌های شغلی مهندسی مکانیک می‌توان به محاسبات فنی، طراحی، تهیه نقشه، روش‌های تولید، ساخت قطعات مختلف، آزمایش ماشین‌آلات مختلف، محاسبه و ساخت خودروها، قطارها، هواپیماها، ساخت و طراحی دستگاه‌های فاضلاب، موتورهای احتراق، فناوری لیزر و طراحی، توسعه، نصب، بهره‌برداری و نگهداری از هر چیزی که دارای قطعات متحرک است، اشاره کرد.

مهندسی شیمی

مهندسان شیمی آزمایش‌های شیمیایی را در مقیاس‌های بزرگ برای تولیدات تجاری بررسی و بهینه‌سازی می‌کنند. بسیاری از دانش‌آموزان اطلاع درستی از این رشته ندارند و موقع ورود به دوره کارشناسی یا هنگام انتخاب شغل، با یک دنیای متفاوت روبرو می‌شوند. مهم است بدانید که یک مهندس شیمی قبل از اینکه شیمی‌دان باشد مهندس است. بنابراین این رشته بیش از اینکه به مطالعه شیمی بپردازد در واقع از دید مهندسی به مسائلی همچون طراحی، ساخت و بهره‌برداری از فرایندها نگاه می‌کند و به دنبال استفاده از این دانش در کارخانه‌های مرتبط با صنایع شیمیایی است. مهندسی شیمی در مقاطع بالا گرایش‌های صنایع پتروشیمی، صنایع نفت و گاز، صنایع غذایی، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و مهندسی فرایند را شامل می‌شود.

مهندسی کشاورزی

این رشته به مطالعه درباره نگهداری و پرورش خاک و گیاهان با کمتری خسارت و بیشترین بازده می‌پردازد. این رشته گرایش‌های مختلفی مانند باغبانی، زراعت و اصلاح نباتات، خاک‌شناسی، گیاه‌پزشکی و علوم و صنایع غذایی، علوم دامی و ترویج و آموزش کشاورزی دارد. رشته مهندسی را می‌توانید کشاورزی از شاخه تجربی انتخاب کنید. مهمترین ویژگی برای انتخاب این رشته علاقه به طبیعت و توانایی کار در فضای باز است. البته برخی از مشاغل این رشته نیز به کار تحقیقاتی و پژوهشی می‌پردازند.

مهندسی معدن

دانشجویان رشته مهندسی معدن به مطالعه دانش و فنونی می‌پردازند که بر همه بخش‌های کار در معدن از تأسیس معدن تا استخراج، جستجو، اکتشاف و فرآوری مواد معدنی، تهیه نمونه از سنگ‌ها و آزمایش آن‌ها، عملیات ساخت تونل و حفاری و تهیه مدل‌های کامپیوتری از معادن نظارت دارد. فارغ‌التحصیلان معدن می‌توانند در وزارت‌خانه‌های مختلف مانند وزارت معادن و فلزات، وزارت نفت، وزارت نیرو، راه و ترابری، مترو و سازمان انرژی اتمی مشغول به کار شوند. این رشته در مقاطع بالا گرایش‌های متعددی شامل استخراج، اکتشاف، فرآوری مواد معدنی، تونل و فضاهای زیرزمینی، معدن و محیط زیست و مکانیک سنگ دارد.

سخن پایانی

همانطور که داوطلبان رشته تجربی بر سر رشته‌های پزشکی رقابت می‌کنند، داوطلبان رشته ریاضی نیز برای قبولی در بهترین رشته های مهندسی با یکدیگر رقابت زیادی دارند. در این مطلب درباره رشته‌های پرطرفدار مهندسی توضیح دادیم تا با شناخت بیشتر از کلیت انواع رشته مهندسی با بازار کار و آینده شغلی آن‌ها هم کمی آشنا شوید. اگر می‌خواهید درباره سایر رشته‌های غیرمهندسی نیز اطلاعات داشته باشید، توصیه می‌کنیم سری به مطلب شاخه های رشته ریاضی فیزیک بزنید.

نوشتهٔ پیشین
رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد
نوشتهٔ بعدی
اطلاعیه سازمان سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید