نقش والدین در فصل امتحانات دانش آموزان دبیرستان دانشگاه صنعتی شریف

نقش والدين در فصل امتحانات دانش آموزان

به يقين در هر سال تحصيلي ، زمان برگزاري امتحانات ، پرفرازو نشيب ترين ايام براي دانش آموزان ونيز والدين آنان به شمار مي رود و به همين دليل ، اين زمان از حساسيت ويژه اي برخوردار است .فصل امتحان به مثابه فصل برداشت محصول تلاش و فعاليت دانش آموز است اين دوره همواره براي اكثر آنان با بيم و اضطراب فزاینده اي توأم مي گردد .بنابراين شيوه هايي كه اوليا جهت كسب موفقيت فرزندان خود به كارمي برند بسيار مهم است . بي شك اگر پدران و مادران دلسوز و آگاه ، روش هاي درست و مؤثر كاهش اضطراب زمان امتحان و افزايش ميزان موفقيت فرزندان خودرا كانون توجه خويش قرار دهند نتايج حاصل در گستره ي وسيعي از جامعه و كشور عزيز ما ايران به دست خواهد آمد .

نقش والدين در فصل امتحانات دانش آموزان

اوليا درايام برگزاري آزمون ها ، نقش و وظائف ويژه اي به عهده دارند و چنانچه بتوانند وظيفه ي خود را به نحو شايسته و مؤثري به انجام برسانند ، به يقين شاهد موفقيت ، پويايي و رشد بيشتري در پيشرفت تحصيلي فرزندان خويش خواهند بود . در اينجا به چند مورد از آنها اشاره مي كنيم .

1-ايجاد جوي آرام در خانواده :

ضروري است اعضاي خانواده به ويژه پدر و مادر ، ملايمت ، شكيبايي و اصل احترام متقابل را در ارتباط با يكديگر و فرزندانشان رعايت نمايند .

*والدين خصوصاً در زمان امتحانات محبت نسبت به يكديگر را در مقابل فرزندان خود افزايش دهند .

از طرح مسائل و مشكلات اقتصادي و غيره كه موجب هرگونه فشار روحي بر دانش آموزان مي گردد خودداري شود .
* حفظ خونسردي و تلاش در كاهش دادن نگراني هاي مربوط به اين دوره از اهم وظائف اوليا به شمار مي رود .

2- فراهم كردن وسايل و ديگر امكانات آموزشي و كمك آموزشي

منظم نمودن كتب درسي و دفاتر و جزوات آموزشي بر اساس برنامه امتحانات، نظم و آرامش بيشتري به دانش آموزان خواهد داد . بسيار اتفاق افتاده دانش آموز در فرصت پاياني از گم شدن دفاتر و كتب درسي خود شكايت داشته است . بهتراست از قبل از شروع فصل امتحان اين نظم دهي انجام شود . چنانچه امكانات آموزشي و كمك آموزشي مورد نياز دانش آموز است براي آنان فراهم كنيم .

3- تغذيه مناسب :

سفارش متخصصان تغذيه بر آن است كه در اين زمان از تهيه غذاهاي صرفاً پر حجم كه تنها معده را پر مي كند پرهيز شود . و خصوصاً در فصل برگزاري آزمون ها ي مختلف غذاهاي مغذي و مقوي تهيه كنيد .

4- محدوديت در برگزاري ميهماني ها :

مكرر مشاهده شده كه افت تحصيلي و كسب نتايج نامطلوب امتحاني ، ماحصل ديدو بازديدهاي بسيار خانوادگي و عدم استقرار در مكاني واحد است بنابراين برپايي مجالس و محافل خانوادگي در ايام امتحانات يك نوع فرصت سوزي است.

5- فضا سازي :

پدر و مادر و اعضاي خانواده در طول مدت امتحانات بايستي فضا و محيطي شبيه كتابخانه را براي فرزندان خود فراهم نمايند يعني همان گونه كه افراد بسياري در يك كتابخانه در يك زمان مشخص ، بدون هر گونه سرو صدايي مشغول مطالعه هستند ، دانش آموز نيز در فضاي خانه با همان شرايط مطلوب به درس خواندن بپردازد . استفاده بي رويه از تلويزيون و ديگر ابزارهاي ارتباطي فضاي مطالعه را مخدوش مي نمايد . هماهنگي و رعايت حال فرزندان توصيه مي گردد.

6- اعتماد بخشي:

يكي از مطلوبترين روش هاي برخورد فرزندان در ايام امتحانات بالا بردن حس اعتماد به نفس در آنهاست . والدين بايستي با برخوردهاي منطقي و آرامش بخش و ذكر توانمنديهاي فرزند اعتماد را در وي افزايش دهند . زماني كه دانش آموز خود را باور كند به راحتي مي تواند از عهده سخت ترين امتحان با موفقيت برآيد.

7- ايجاد فرصت و تخصيص آن به استراحت :

يكي ديگر از روش هاي مفيد آن است كه دانش آموز در فاصله ي امتحان ها با يكديگر ، حتماً استراحت نمايد ، حتي اگر اين فرصت زماني بسيار كم باشد . خصوصاً در شب امتحان ايجاد فرصت و فراغت براي استراحت دانش آموز باعث مي شود ، مطالبي را كه مطالعه كرده است درست طبقه بندي نمايد و آن ها را از حافظه كوتاه مدت خود به حافظه بلند مدت منتقل نمايد .

8- نظارت بر برنامه ريزي دانش آموز :

وظائف اوليا نظارت بر برنامه ريزي دانش آموز مي باشد .
برنامه اي كه قبلاً با كمك و مشاوره با وي براي طول مدت امتحانات تدوين شده را بايد براي انجامش نظارت كرد .

9- بزرگ نمايي نكردن در مورد امتحانات :

والديني كه عادي ( نه بي تفاوت ) با دانش آموز خود برخورد مي كنند و ضمن گفتگو با وي به او اميد مي بخشند و امتحان را در نظر او عادي جلوه مي دهند ، از حساسيت امتحان مي كاهند و از كاربرد اين روش مطلوب بهره مي گيرند .
به كار بردن هشدارهاي مكرر با سخن خشن مانند مگر نمي داني كه امتحان داري ؟ و … حساسيت امتحان براي دانش آموز از سوي اوليا بيشتر جلوه مي نمايد و اضطراب او را افزايش داده و موجب فراموشي دروس مي گردد.

نوشتهٔ پیشین
دانشگاه بدون کنکور 1402 + لیست رشته ها و محل آنها
نوشتهٔ بعدی
شب امتحان چگونه درس بخوانیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید