بایدها و نبایدهای شب امتحان در دبیرستان دانشگاه صنعتی شریف

بایدها و نبایدهای شب امتحان

بایدها و نبایدهای شب امتحان در دبیرستان دانشگاه صنعتی شریف

شب امتحان را شاید بتوان یکی از سخت ترین شب های ممکن در طول سال تحصیلی و در کل زندگی هر دانش آموزی توصیف کرد. بعید می‌دانم فردی باشد که استرس و سختی های شب امتحان را تجربه نکرده باشد. درس های روی هم تلنبار شده و زمان کم، مهم ترین دلیلی است که باعث می‌شود همه ما از شب امتحان واهمه داشته باشیم و آن را به یک غول برای خودمان تبدیل کرده باشیم. در این مقاله راه هایی را پیشنهاد می‌کنیم که با استفاده از آن ها بتوانید ترس خودتان را از شب امتحان از بین ببرسید و امتحانات خود را به بهترین شکل ممکن پشت سر بگذارید. پس تا پایان با ما همراه باشید…

در این مقاله به هر 3 اصل اشاره خواهیم کرد و راهکارهای مهمی برای هر کدام از آن ها بیان خواهیم کرد. پس اگر می‌خواهید با خیال راحت برای امتحاناتتان آماده شوید، تا پایان همراه ما باشید

شب امتحان چه کارهایی انجام دهیم؟

مسلماً اولین و مهم ترین اصل برای درس خواندن در شب امتحان، کارهایی است که باید آن ها را انجام دهیم. در ادامه 7 مورد از مهم ترین آن ها را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. 7 موردی که انجام دادنشان می‌تواند برایتان معجزه کند.

  1. از قبل به فکر خوابتان باشید

همه کسانی که شب امتحانی هستند، مسلماً باید به این نکته توجه داشته باشند که حواسشان به خوابشان باشد. چون ممکن است خواب به سراغشان بیاید و تمام برنامه های آنان را به هم بریزد.

مسلماً با ذهن خسته و خواب آلود هم که نمی‌توان درس خواند. می‌توان؟

پس قبل از این که شروع به درس خواندن کنید، حتماً خواب کافی داشته باشد تا هنگام درس، خواب شما را فرا نگیرد و بتوانید با خیال راحت به درستان ادامه دهید.

اگر این کار را نکنید، ممکن است ناخودآگاه خوابتان ببرد و به کل همه چیز به هم بریزد…

 

  1. محل مناسبی را برای درس خواندن انتخاب کنید

یکی از مهم ترین نکاتی که برای درس خواندن باید به آن توجه کنید، مکان درس خواندنتان است. همان طور که مطالعه در یک مکان شلوغ و پر سر و صدا و البته کثیف می‌تواند آرامشتان را به کلی به هم بریزد و نگذارد به خوبی آن مطلب را متوجه شوید، درس خواندن در یک مکان آرام و دنج می‌تواند به افزایش یادگیری به شدت کمک کند.

خود من هنگام درس خواندن در یک اتاق فوق العاده مرتب و دنج و البته آرامش بخش حضور دارم و به شدت اتفاقات مثبت این کارم را هم درک کردم. به شدت به شما هم توصیه می‌کنم محل مناسبی را برای درس خواندن خود انتخاب کنید.

کتابخانه هم می‌تواند پیشنهاد مناسبی برای این کار باشد.

 

  1. استرستان را کنترل کنید و عجله نکنید

استرس و عجله ای که افراد شب امتحان دارند کاملاً طبیعی است. اصلاً اگر این استرس نباشد به شدت غیر طبیعی است!

اما نکته مهم اینجاست که تا زمانی که این استرس بر شما غالب باشد، نمی‌توانید درست تصمیم بگیرید و مطالب را در ذهن خود به خوبی به خاطر سپارید.

عجله کردن هم دیگر پیامدی است که از استرس حاصل می‌شود. وقتی شما به شدت استرس داشته باشید، ناخودآگاه عجله خواهید کرد و فکر می‌کنید از برنامه عقب هستید. در نتیجه احتمالاً اتفاقات خوبی را برای خود رقم نخواهید زد.

در مقاله راه های درمان استرس راه های فوق العاده خوبی برای کاهش استرس مطرح کرده ایم که با استفاده می‌توانید تا حد زیادی از شر استرس های شب امتحان راحت شوید. پیشنهاد می‌کنم حتماً آن مقاله را هم مطالعه کنید.

 

  1. انگیزه زیادی داشته باشید

شاید باورتان نشود، ولی داشتن انگیزه حتی در شب امتحان هم می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما بکند. احتمالاً این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه می‌توان در شب به این مهمی و پر استرسی انگیزه داشت! اما جواب من این است که می‌توان!

به این فکر کنید که بعد از به پایان رسیدن امتحانتان دو حالت ممکن پیش بیاید. یا امتحان را خراب کرده اید و هم خودتان و هم اطرافیانتان از این بابت ناراحت هستید. یا به بهترین شکل ممکن آزمون را پشت سر گذاشته اید و از خوش حالی در پوست خود نمی‌گنجید. از این دو حالت که خارج نیست… هست؟

خب وقتی به حالت دوم فکر کنید و تمام فکر و ذکرتان این باشد که بتوانید از این امتحان سربلند بیرون بیایید، مسلماً انگیزه تان به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد و همین، برای موفقیت کافی است.

  1. چکیده مطالب را بنویسید

4 مرحله ای که تاکنون برایتان نام برده ام، مراحلی بودند که باید پیش از درس خواندن آن ها را رعایت می‌کردید. اما حالا نوبت به نکاتی می‌رسد که باید هنگام درس خواندن رعایتشان کنید.

زمانی که درستان را شروع کردید، می‌توانید نکات مهمی را که می‌خوانید به صورت خلاصه وار برای خود بنویسید. البته تصور نکنید منظورم این است که برای مثلاً یک صفحه 10 دقیقه زمان بگذارید! منظورم این است که فقط کلمات کلیدی را روی کاغذ برای خود بنویسید. این گونه شاید برای هر صفحه از درستان مجبور شوید فقط و فقط چند کلمه بنویسید. تاثیری که نوشتن در به خاطر سپاری مطالب دارد فوق العاده بالاست و می‌تواند برایتان معجزه کند.

در مقاله افزایش قدرت یادگیری مغز راه های دیگری را برایتان نام برده ام که بتوانید با استفاده از آن ها قدرت و سرعت یادگیریتان را چندین برابر کنید و حافظه خود را تقویت کنید.

این راه فقط یکی از راه های افزایش یادگیری بود و می‌توانید راه های بیشتری از آن را در مقاله ای که خدمتتان نام بردم مطالعه کنید.

در شب امتحان کلمات کلیدی درس را روی کاغذ یادداشت کنید

  1. درس ها را اولویت بندی کنید

مسلماً هر درسی یک سری مطالب مهم دارد و یک سری غیر مهم. حتماً اولویت این درس ها را مشخص کنید و بدانید کدام درس ها مهم اند و کدام غیر مهم تا با استفاده از این الگو بتوانید بهتر و کاربردی تر درس بخوانید.

مطالب مهم، مطالبی هستند که شک ندارید از آن ها در امتحان سوال خواهد آمد و باید آن ها را مطالعه کنید. اما مطالب غیر مهم همان هایی هستند که احتمال سوال نیامدنشان در امتحان زیاد است و خواندن و نخواندنشان تفاوت چندانی ندارد.

پس ابتدا مطالب هر درسی را به دو دسته مهم و غیر مهم تقسیم کنید و سپس، به مطالعه مهم ها بپردازید. البته منظورم این نیست که اصلاً سمت مطلب های غیر مهم نروید. چرا آن ها را هم بخوانید. اما زمانی که مطالب مهم مطالعه شوند، تا حد زیادی از ترس شما کم خواهد شد و می‌دانید که نمره نسبتاً خوبی خواهید گرفت. همچنین ممکن است به هر دلیلی زمان کم بیاورید و نتوانید همه مطالب را مطالعه کنید. در صورتی که شما درستان را اولویت بندی نکرده باشید، احتمالاً بخشی از مطالب مهم هم باقی می‌مانند که نخوانده باشد. اما با اولویت بندی، در صورت کم آوردن زمان، حداقل این مطالب غیر مهم هستند که خوانده نمی‌شوند.

امیدوارم به خوبی قانع شده باشید که چرا باید درستان را اولویت بندی کنید. پیشنهاد می کنم برای این کار هم حتماً سری به مقاله برنامه ریزی درسی بزنید تا بدانید چگونه باید به خوبی درس هایتان را برنامه ریزی کنید.

در شب امتحان حتماً درس هایتان را به دو دسته مهم و غیر مهم اولویت بندی کنید

  1. تغذیه مناسبی داشته باشید

داشتن تغذیه مناسب یکی از مهم ترین نکاتی است که باید شب امتحان به آن توجه بسیار زیادی داشته باشید. خوردن یک سری مواد غذایی می‌تواند باعث خواب آلودگی، خستگی ذهنی و جسمی و… شود و نگذارد مطالب به خوبی در ذهنتان باقی بمانند. اما از سوی دیگر مواد غذایی مانند پرتقال و شیر می‌توانند اثرات بسیار مثبتی در یادگیری شما داشته باشند.

این بحث آنقدر مهم است که در ادامه مفصلاً به بررسی آن ها خواهیم پرداخت و به شما خواهیم گفت که بهتر است شب امتحان چه خوراکی هایی را بخوریم یا نخوریم؟ پس تا پایان با ما همراه باشید…

پیشنهاد میکنیم مقاله نقش والدین در فصل امتحانات را مطالعه نمایید.

شب امتحان چه کارهایی انجام ندهیم؟

حالا به مواردی می‌رسیم که انجام ندادنشان برای شما معجزه خواهد کرد! یعنی اگر در امتحان موفقیت می‌خواهید، به هیچ وجه نباید این 7 کار را در شب امتحان انجام دهید. چون ممکن است به راحتی احتمال گرفتن نمرات بالا را از شما دور کند.

  1. هنگام درس خواندن اصلاً به کار دیگری مشغول نشوید

بعضی افراد زمانی که در حال درس خواندن هستند، مدام به کارهای دیگر مشغول می‌شوند و همین مورد تمرکز و بازدهی آن ها را به میزان قابل توجهی پایین می‌آورد. مثلاً نگاهی به تلویزیون می‌کنند، چرخی در شبکه های اجتماعی می‌زنند، با کس دیگری صحبت می‌کنند و…

روانشناسان معتقدند وقتی مشغول انجام کاری هستیم، 100 درصد روی آن تمرکز داریم. اما زمانی که به سراغ کار دیگری می‌رویم و دوباره به همان کار اولمان باز می‌گردیم، 80 درصد تمرکز خود را از دست می‌دهیم و فقط با 20 درصد آن به کار خود ادامه می‌دهیم! واقعاً تعجب برانگیز است! 80 درصد! اما واقعیت دارد.

پس زمان درس خواندن بزرگ ترین اشتباه این است که حواس خود را پرت و به انجام کار دیگری مشغول شویم.

 

  1. ذهن خود را درگیر نکنید

وقتی دارید درس می‌خوانید، فقط درس بخوانید!

شاید منظور من را از این جمله متوجه نشده باشید. بهتان حق می‌دهم! ولی با توضیحاتی که در ادامه به شما خواهم داد معنی این جمله به خوبی برای شما روشن و آشکار خواهد شد.

خیلی از مواقع فقط وانمود می‌کنیم در حال درس خواندنیم. ولی در اصل حواسمان کلاً پرت جای دیگری است. به استرس های امتحان فردا فکر می‌کنیم، فکرمان پیش فوتبالی که فردا برگزار می‌شود هست، بیرون رفتن با دوستانمان را برنامه ریزی می‌کنیم و…

پس نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که هنگام درس خواندن فقط روی درستان تمرکز کنید. همان طور که در پاراگراف قبل هم خدمتتان عرض کردم، رفت و برگشت از موضوعی به موضوع دیگر چه فیزیکی باشد و چه روانی، در هر دو صورت تمرکز شما را نابود خواهند کرد. پس همان طور که در ابتدا گفتم، هنگام درس خواندن، فقط درستان را بخوانید.

  1. لازم نیست مو به مو مطالب را حفظ شوید

یک نفر باید به خوبی بعضی افراد را توجیه کند اصلاً نیازی نیست مطالب را دقیقاً ریز به ریز و مو به موی کتاب یاد بگیرند! اگر چند کلمه را در تعریف مطلبی عوض کنید و یا آن ها را کم و زیاد کنید، اصلاً مشکلی پیش نمی‌آید. پس الکی زمان مفید خود را صرف حفظ کردن دقیق مطالب نکنید.

همین که شما آن موضوع را به خوبی یاد بگیرید و بتوانید منظور خود را برسانید، نمره قبولی را خواهید گرفت. اصلاً هدف همه درس ها هم این است که مطالب را حفظ نکنید، بلکه آن ها را یاد بگیرید! پس حفظ کردن روشی کاملاً غلط و وقت گیر برای شب امتحان است. البته نه تنها شب امتحان، بلکه تمام زمان ها…

 

  1. وقتتان را الکی صرف نکنید

پیش تر گفتم که باید مطالب را اولویت بندی کنید تا بتوانید بهترین نوع مطالعه را داشته باشید. اما بعضی مطالب هستند، که واقعاً خواندشان بی مورد است و اصلاً اگر آن ها را بخوانید وقت خود را هدر داده اید.

شک نکنید در همه درس ها هستند مطالبی که خواندنشان برای شما مفید نیست و احتمال بسیار زیاد هم در امتحان نخواهند آمد. پس مسلماً نیازی به خواندن این مطالب نیست. وقت خود را بیهوده برای آن ها صرف نکنید.

  1. پشت سر هم درس نخوانید

یکی دیگر از اشتباهاتی که شب امتحان اکثر افراد آن را انجام می‌دهند، این است که مدام و پشت سر هم درس می‌خوانند. بدون این که به خود استراحتی بدهند. عاقلانه ترین و بهترین نوع درس خواندن این است که بعد از هر 45 دقیقه 15 دقیقه به خود استراحت بدهید و دوباره به سراغ درس خود بروید.

بعد از 45 دقیقه مغزتان قدرت خود را از دست می‌دهد و نیاز بخ استراحت دارد. اما برخی افراد یا چند ساعت پشت سر هم درس می‌خوانند که باعث می‌شود بازدهی و میزان یادگیریشان به شدت پایین بیاید، یا مدام استراحت می‌کنند و اصلاً درسی نمی‌خوانند. به قول معروف یا افراط می‌کنند یا تفریط.

پس حواستان با شد که میانه روی کنید و بعد از هر 45 دقیقه، یک ربع استراحت کنید. البته ممکن است این زمان برای هر فردی متفاوت باشد و فردی بعد از یک ساعت احساس خستگی کند و نیاز به استراحت داشته باشد. پس زمان مناسب را برای خودتان پیدا کنید.

در شب امتحان بعد از هر 45 دقیقه درس خواندن، 15 دقیقه به خودتان استراحت دهید

  1. هنگام استراحت فقط استراحت کنید!

همان طور که گفتم بین درس خواندن باید زمانی را به استراحتتان اختصاص دهید. اما در این زمان فقط استراحت کنید. نه این که در شبکه های اجتماعی چرخ بزنید یا مدام فکر خود را آشفته کنید. چون این گونه تمام تمرکز شما بر هم می‌ریزد و نمی‌توانید در ادامه درستان را به خوبی بخوانید.

پیش تر هم گفتم یک سری افراد هستند که هنگام درس خواندن دچار حواس پرتی می‌شوند. اما دسته دیگری هم هستند که گمان می‌کنند زمان استراحتشان هر کاری که می‌خواهند می‌توانند انجام دهند و این تفکر کاملاً اشتباه است. شما باید در این زمان یا دراز کشیده و کمی ذهن خود را خالی از هرگونه اطلاعاتی کنید، یا باید چیزی بخورید که در ادامه به قدرت یادگیریتان کمک زیادی کند، و یا هر کار دیگری که بتوان نامش را استراحت گذاشت. نه هیچ کار دیگری…

 

  1. از امتحان متنفرید؟ اصلاً مهم نیست!

همه ما روزی دانش آموز بوده ایم و هستیم و می‌دانیم که نفرت و انزجار از امتحان داستانی چندین و چند ساله برای دانش آموزان است و از ابتدا هم وجود داشته است. بعید می‌دانم شما دانش آموز و یا دانش جویی را پیدا کنید که بگوید از امتحان خوشش می‌آید.

بله درست است. همه از امتحان متنفرند. اما شب امتحان این قضیه اصلاً مهم نیست!

زمانی که شما احساس تنفر خود را از امتحان بروز می‌دهید، ذهنتان هم تفکری منفی نسبت به آن پیدا می‌کند و نمی‌تواند تمرکز لازم را روی درس خواندن بگذارد. تا می‌توانید به موفقیت در امتحان فکر کنید نه هیچ چیز دیگری! اصلاً بهتر است بگویم چیزهای دیگر به هیچ وجه مهم نیستند و فقط تمرکز شما را بر هم می‌زنند.

شب امتحان چه بخوریم ؟

حالا می‌رسیم به خوراکی هایی که خوردنشان در شب امتحان معجزه می‌کنند و می‌توانند تا حد زیادی میزان یادگیریتان را افزایش دهند. و یا خوراکی هایی که منجر به کاهش بازدهی شما شده و نگذارند به خوبی درس را در حافظه تان به خاطر سپارید. به 10 مورد از این خوراکی ها در ادامه اشاره خواهیم کرد…

  1. اگر قهوه خوردید، قید موفقیت در امتحان را بزنید!

بسیاری از دانش آموزان برای این که شب امتحان احساس خواب آلودگی نکنند و تا دیر وقت بیدار بمانند، از قهوه استفاده می‌کنند. قهوه چون دارای کافئین می‌باشد، در مغز انسان ناثیرات بدی می‌گذارد و سبب کم خوابی، پر حرفی، اضطراب شدید و عصبانیت می‌شود. این عوارض هم که قطعاً احتمال موفقیت در امتحان را برای شما تا حد زیادی کاهش خواهند داد.

پس نوشیدن قهوه نه تنها راه خوبی برای شب امتحان نیست، بلکه منجر به عوارض احتمالی زیادی خواهد شد.

  1. تا می‌توانید سبک باشید

خوردن بیش از حد غذا و به نوعی سنگین شدن در شب امتحان، مانع بسیار بزرگی برای راحت درس خواندن می‌باشد. غذاهای چرب، برنج و یا فست فودها هم می‌توانند تمرکز را از شما بگیرند و همه و همه دست به دست هم دهند تا شب امتحان خوبی را پشت سر نگذارید.

تا می‌توانید کم غذا بخورید و از خوردن این غذاها در شب حساس امتحان دوری کنید و در عوض، غذاهای سبکی میل کنید. غذاهایی مانند سبزیجات پیشنهاد بسیار خوبی برای این شب های به خصوص می‌باشند.

  1. کربوهیدرات بخورید، اما به میزان کافی

بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند خوراکی هایی که حاوی قند هستند را برای شب و روز امتحان میل کنید. بله این مواد غذایی می‌توانند انرژی را در وجود شما به وجود آورده و آن را تا حد زیادی حفظ کنند.

اما کربوهیدارات ها یا همان مواد خوراکی حاوی قند می‌توانند تاثیرات بدی هم داشته باشند. مصرف بیش از حد آن ها ممکن است هنگام جلسه امتحان موجب خواب آلودگی شما شود و استرستان را نیز افزایش دهد.

پس کربوهیدرات مصرف کنید، اما به میزان کافی…

خوردن کربوهیدرات در شب امتحان بسیار به شما کمک خواهد کرد

  1. آب زیاد بنوشید

نوشیدن آب به قدری به شما کمک می‌کند که پزشکان هم می‌گویند حتماً روزانه حداقل 8 لیوان آب بخورید. به هیچ وجه نگذارید تشنه شوید و بعد آب بنوشید. خود تشنگی از نشانه های کم آبی در بدن شماست. نوشیدن آب علاوه بر این که به افزایش انرژی شما کمک می‌کند، مغزتان را هم سرحال نگه می‌دارد. حتی پیشنهاد می‌کنم سر جلسه امتحان هم یک بتری آب کنار دست خود داشته باشید تا با نوشیدن آن مغزتان ریکاوری شود.

  1. میوه سبب افزایش کارایی مغزتان می‌شود

انواع میوه ها هم می‌توانند کارایی مغز شما را به حد قابل توجهی افزایش دهند. به خصوص میوه های مخصوص همان فصلی که در آن حضور دارید. مثلاً اگر در فصل زمستان هستید میوه هایی مانند پرتقال و نارنگی می‌توانند به شدت کمکتان کنند. اما در فصل بهار مسلماً میوه های همان فصل بیشتر به شما توصیه می‌شود.

پس خوردن میوه در شب امتحان را اصلاٌ فراموش نکنید.

  1. غذای جدیدی نخورید

در شب های امتحانات اصلاً ریسک نکنید! وقتی غذای جدیدی می‌خورید، ممکن است بدنتان به آن واکنش نشان دهد و نتواند به خوبی از پس هضم آن بر بیاید. سعی کنید در این شب ها تا می‌توانید همان غذاهایی را میل کنید که تا کنون خورده اید و معده تان به آن ها عادت کرده. شاید با خوردن غذای جدیدی حال بسیار بدی پیدا کنید و نه تنها نتوانید شب امتحان درس بخوانید، بلکه خود امتحان را هم از دست بدهید. پس بسیار مواظب غذاهای شب امتحانتان باشید.

در شب امتحان از خوردن خوراکی های جدید دوری کنید

  1. نوشابه انرژی زا ممنوع

برخی دانش آموزان شب های امتحان از نوشیدنی های انرژی زا استفاده می‌کنند تا بتوانند با استفاده از انرژی که می‌گیرند، بهتر درس بخوانند. خوردن این جور خوراکی ها اشتباه بسیار بزرگی است. چون نه تنها مغز شما را تضعیف می‌کنند، بلکه ممکن است در بدترین مواقع دردسرهایی را برای شما درست کنند. اما مهم تر از دردسر، همین بحث تضعیف حافظه است که نوشابه های گازدار هم این کار را انجام می‌‎دهند. در شب های امتحان تا می‌توانید از این نوشیدنی ها دوری کنید.

  1. آب پرتقال و شیر به شدت توصیه می‌شود

آب پرتقال خاصیتی ضد استرس دارد و می‌تواند تا حد زیادی از میزان استرس شما بکاهد. شیر و سایر لبنیات هم به علت کلسیمی که در خود دارند باعث تقویت حافظه شما خواهند شد. البته مصرف روزانه 3 لیوان شیر در دراز مدت حافظه بسیار قدرتمندی را برای شما خواهد ساخت اما در شب امتحان هم کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد.

 

  1. خوراکی های مقوی را حتماً مصرف کنید

یک سری خوراکی ها و مواد مغذی هستند که به شدت در تقویت حافظه شما تاثیر گذار هستند. در مقاله خوراکی های تقویت حافظه به این خوراکی ها بیشتر اشاره کردیم و تعداد بالایی از این خوراکی ها را برایتان نام بردیم که پیشنهاد می‌کنم حتماً آن مقاله را هم مطالعه کنید. اما برخی از این خوراکی ها عبارتند از:

  • گردو
  • توت
  • ماهی
  • چای سبز
  • آجیل
  • پرتقال
  • سیر و پیاز
  • و…
  1. زمان مطالعه چیزی نخورید!

حواستان باشد که همه این خوراکی هایی را که نام بردم و گفتم بخورید، هنگام درس خواندن میل نکنید. چون حواستان را پرت می‌کنند و نمی‌گذارند به خوبی روی درستان تمرکز کنید. همان طور که گفتم رفتن از کاری به کار دیگر 80 درصد تمرکزتان را از شما خواهند گرفت و خوردن این خوراکی ها به از دست رفتن 80 درصد تمرکزتان نمی‌ارزد.

این خوراکی ها را در همان 15 دقیقه استراحتتان یا قبل از شروع به درس خواندن میل کنید. شک نکنید که اتفاقات بسیار خوبی برایتان خواهد افتاد.

چگونه درس های انباشته شده را بخوانیم؟

بسیاری از دانش آموزان بنا به دلایل مختلفی از جمله تنبلی و اهمال کاری مباحث تدریس شده را سر وقت مطالعه نمی کنند و به همین دلیل مطالب مختلف روی هم انباشته شده و شب امتحانات گریبان گیر می شود. اگر اکنون که در حال مطالعه این مقاله هستید قصد دارید مطالب انباشته شده را مدیریت کنید، باید بدانید که اولین اقدام موثر که برای اکثر دروس پاسخگو است استفاده کردن از روش مطالعه تند خوانی است؛ به این ترتیب که یک قلم بردارید و زیر کلمات بگیرید و با سرعت بالا مطالب را مطالعه کنید. به این ترتیب هم حجم درسی بیشتری را مطالعه خواهید کرد و هم به دلایلی که قبلاً گفته شده تمرکزتان افزایش خواهد یافت. البته ناگفته نماند که تندخوانی روشی بسیار پیچیده است که در اینجا فقط به سطح معمولی آن بسنده می کنیم.

پیشنهاد بعدی که بتواند کمک حال شما باشد، استفاده از جزوات خلاصه و نمونه سوالات سال های گذشته است؛ این روش می تواند هم به دانش آموزانی که به نمرات بالا فکر می کنند کمک کند و هم نیاز دانش آموزانی که فقط به نمره قبولی نیاز دارند را کاملاً برطرف کند.

برای موفقیت در شب امتحان سوالات سال های قبل معلمان خود را مطالعه کنید

چگونه سرجلسه امتحان تمرکز داشته باشیم ؟

داشتن تمرکز سر جلسه امتحان از جمله اساسی ترین پیش نیازهای موفقیت در آن است. برای اینکه بتوانید سر جلسه امتحان تمرکز داشته باشید باید نکات زیر را رعایت کنید:

یکی از دلایلی که تمرکز را از شما سلب می کند، چالش های ذهنی است؛ سعی کنید یک هفته قبل امتحان شرایط روحی و روانی خود را متعادل کنید و دچار چالش های مختلف از قبیل جر و بحث و دعوا و مرافعه… نشوید و از ارتباط با افراد پرحاشیه و پرحرف و استرسی خودداری نمایید.

سعی کنید مطالب و بودجه بندی را قبل از شب امتحان مطالعه کنید تا استرس شب امتحان آزارتان ندهد.

شب امتحان شام را سبک میل کنید تا دچار اختلال خواب و مشکلات گوارشی نشوید.

صبحانه را کامل میل فرمایید.

همراه خود شکلات یا مویز یا ماده قندی داشته باشید که اگر دچار افت قند شدید از آن استفاده نمایید.

آب آشامیدنی همراه خود داشته باشید.

یکی از مواردی که ممکن است باعث به هم ریختن تمرکز سر جلسه امتحان شود آلودگی صوتی اطراف حوزه امتحانی است، پیشنهاد می شود از فروشگاه های تجهیزات پزشکی یک جفت گوش گیرصوتی تهیه کنید و در صورت لزوم استفاده نمایید.

بعد از شب امتحان…

حالا که این کارها را انجام دادید و آماده امتحان شدید، سعی کنید دیگر نگران چیزی نباشید و اصلاً به آن فکر نکنید. شما تمام تلاش خود را کرده اید و حالا باید نتیجه اش را ببینید. شک نکنید که اگر شب قبل از امتحان خوبی را پشت سر گذاشته باشید و به خوبی برای امتحان آماده شده باشید، نتیجه خوبی هم خواهید گرفت.

پس با امید و توکل به خدا آرامش بگیرید و به سوی موفقیت در امتحان پیش بروید.

بهترین راه موفقیت در تحصیل

طبیعتاً همه افراد می توانند بدون هیچ راهنمایی به موفقیت تحصیلی برسند! اما بعد از چند سال؟ چقدر دیدید افرادی را که چندین سال است پشت کنکور مانده اند و نمی توانند رتبه قبولی بیاورند؟ چقدر دیدید افرادی را که بارها با نمرات پایین خود سرکوفت های خانواده و دوستان را به جان خریده اند؟ چقدر دیدید دانش آموزانی که را که بعد از چند سال هنوز نمره قبولی درسی را به دست نیاورده اند؟ چقدر دیدید…

می توانم به اندازه یک کتاب از این دست مثال ها برایتان بزنم؛ اما باز هم می گویم که همه این افراد می توانند بدون راهنما و مشاور به موفقیت برسند! فقط همان طور که گفتم ممکن است چند سال از زندگی آن ها نابود شود و روزهای مهمی را از دست بدهند. به همین دلیل مهم ترین و اصلی ترین توصیه ما برای موفقیت در درس و تحصیل، کمک گرفتن از یک فرد خبره و متخصص در این حوزه است.

پیشنهاد میکنیم مقاله شب امتحان چگونه درس بخوانیم را مطالعه نمایید.

نوشتهٔ پیشین
شب امتحان چگونه درس بخوانیم
نوشتهٔ بعدی
دفترچه سوالات گروه های علوم ریاضی و علوم انسانی در کنکور منتشر شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید