نتایج اولیه نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۲

نتایج اولیه نوبت اول کنکور سراسری 1402 هفته آینده اعلام می شود

رئیس سازمان سنجش گفت: نتایج اولیه نوبت اول کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ هفته آینده اعلام می شود. نظارت های فنی نشان داد که یک مورد هم تقلب در این نوبت کنکور پیدا نشده است.

دکتر عبدالرسول پورعباس امروز در نشست خبری سازمان سنجش آموزش کشور افزود: نتایج اولیه نوبت اول کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ هفته آینده اعلام می شود.

وی افزود: فقط نمرات خام داده می شود. تراز اعلام نمی شود و انتخاب رشته کنکور نیز در تابستان ۱۴۰۲ انجام می شود.

وی با اشاره به آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری سال ۱۴۰۲ گفت: فرآیندهای برگزاری این آزمون ها در حال انجام است و چاپ سوالات حدود ۵۰۰ کدرشته (۲۴۷ کدرشته مربوط به آزمون دکتری و ۱۳۴ کدرشته مربوط به آزمون کارشناسی ارشد) در یک زمان فشرده از دو ماه پیش آغاز شده است.

آغاز قرنطینه آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری پس از برگزاری نوبت اول آزمون سراسری

رئیس سازمان سنجش گفت: قرنطینه آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری پس از برگزاری نوبت اول آزمون سراسری آغاز شده است و نیروهای سازمان سنجش به مدت ۴ ماه است که در قرنطینه حضور دارند. ما از این نیروها تشکر می کنیم زیرا تمامی این کارها برای این است که آزمون ها در سلامت کامل برگزار شود.

یک مورد تقلب در آزمون سراسری پیدا نکردیم

وی افزود: یک مورد تقلب در آزمون سراسری پیدا نکردیم و با تمامی ابزارهای سنجش و شیوه های تقلب یاب یک مورد هم کشف نشد. تعداد ۶۷ مورد دستگاه از داوطلبان کشف شد اما نتوانسته بودند از آن استفاده کنند. همچنین یک فرد از دفترچه کنکور عکس گرفته بود که همان هم در سر جلسه دستگیر شد و شبکه پشتیبانی آن متلاشی شد.

پورعباس با اشاره به تاثیر قطعی اینترنت در کاهش تخلف و تقلب در کنکور سراسری گفت: قطعی اینترنت انصافاً اثرگذار بود و برای داوطلبان و خانواده ها آرامش بخش بود. این اطمینان را به داوطلبان داد که در رقابت سالمی شرکت کردند و رضایت آنها را فراهم کردیم و این امید را ایجاد کردیم که حقی ناحق نشود.

برگزاری نخستین آزمون تمام الکترونیک به صورت آزمایشی در گروه علوم تجربی

پورعباس با اشاره به برگزاری نخستین آزمون تمام الکترونیک به صورت آزمایشی گفت: اولین آزمون تمام الکترونیک به صورت آزمایشی و چراغ خاموش را برگزار کردیم و بازخورد مثبتی گرفتیم و در واقع مسیر راه آزمون های الکترونیک روشن شد و راهکارها مشخص شد.

وی گفت: اولین گام در برگزاری آزمون های الکترونیک طراحی سوال بود که با ایجاد سامانه طراحان سوال به صورت کاملا الکترونیک این گام برداشته شد. دیگر طراحی سوال به صورت دستی یا با نرم افزارها و پیام رسان ها به بانک سوال افزوده نمی شود و در این سامانه همه کسانی که می توانند در طراحی سوال آزمون ها نقش داشته باشند، مشارکت می کنند.

ایجاد سامانه طراحان سوال در سازمان سنجش

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: با ایجاد سامانه طراحان سوال بانک سوال هوشمند غنی ایجاد می شود که این موضوع پیش نیاز آزمون های الکترونیک است. اگر بانک سوال قوی داشته باشیم می توانیم در لحظه آزمون برگزار کنیم.

وی افزود: سامانه طراحان سوال به دو سامانه طراحی آزمون و برگزاری آزمون متصل می شوند و در یک قالب مشخص آزمون در دو سه ساعت به صورت الکترونیک برگزار می شود. در آزمون های الکترونیک ابزارهای الکترونیک ترکیبی از برخط و غیر برخط هستند و هیچ داوطلبی به اینترنت متصل نمی شود و تنها کدهای مشخص آزمون در زمان آزمون ارسال می شود و کد مشخص سیستم در زمان پاسخ به سوال برداشته می شود و ابتدا داوطلب به ۱۰ سوال به صورت آزمایشی پاسخ می دهد و پس از آمادگی آزمون آغاز می شود.

پورعباس گفت: هر سوال پس از پاسخ داوطلب محو می شود و دیگر امکان تقلب وجود ندارد. در آزمون الکترونیک هیچ سوالی لو نمی رود و تنها احتمال تقلب جایگزینی افراد است که با ایجاد سیستم هویت سنجی این امکان هم از بین می رود. پاسخنامه های داوطلبان پس از پایان آزمون در لحظه در سنجش قابل مشاهده است. در این پروسه به جای قطعی اینترنت باید اینترنت تقویت شود.

آزمون سراسری در نوبت تیرماه ۱۴۰۲ به صورت کاغذی است

وی خاطرنشان کرد: آزمون سراسری در نوبت تیرماه ۱۴۰۲ به صورت کاغذی است ولی برای آزمون های بعدی برای برگزاری به صورت الکترونیک در حال برنامه ریزی هستیم. امیدواریم برگزاری آزمون الکترونیک به آزمون های ۱۴۰۳ برسد.

فراخوانی برای ثبت نام در آزمون های آزمایشی الکترونیک اعلام می شود

رئیس سازمان سنجش اظهار داشت: بعد از عید نوروز ۱۴۰۲ فراخوانی برای ثبت نام در آزمون های آزمایشی الکترونیک اعلام می شود تا داوطلبان بتوانند در این آزمون های آزمایشی شرکت کنند و تمرین کنند.

وی درباره جزئیات اولین آزمون تمام الکترونیک کشوری که به صورت پیش تست برگزار شد، گفت: این آزمون یک آزمون طراحی شده مانند کنکور در رشته تجربی بود که دروس اختصاصی مورد آزمون قرار گرفتند. تعدادی داوطلب با معرفی آموزش و پرورش به صورت گزینشی در این آزمون در ۴ شهر شرکت کردند و سامانه آزمون را تست کردند.

پاسخ به شایعات فروش سوالات کنکور در فضای مجازی

پورعباس درباره طرح شایعات فروش سوالات کنکور در فضای مجازی گفت: در فضای مجازی می خواهند داوطلبان و خانواده ها را از نظر روحی روانی و اعتماد به سیستم دچار خدشه شوند. طبیعی است که این شایعات را می سازند. هنوز آزمون شروع نشده بود می گفتند سوالات دست ماست. برخی از این شبکه ها را به دلیل اینکه در خارج از کشور هستند را نمی توان رصد کرد اما حرف زیادی در این زمینه می زنند اما باور مردم نشان داد که به سنجش اعتماد دارند.

۶۷ نفر در نوبت اول کنکور۱۴۰۲ دستگاه داشتند که نتوانستند استفاده کنند

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته از طریق سیستم تقلب یاب و نظارت های فنی کشفیاتی داشتیم اما درباره نوبت اول کنکور۱۴۰۲ که در دی ماه برگزار شد تاکنون چیزی پیدا نکرده ایم. آن ۶۷ نفری هم که دستگاه داشتند به دلیل اینکه ارتباطی برقرار نشده بود کلافه شده بودند و همین کلافگی آنها سرجلسه آزمون موجب شناسایی آنها شد.

رئیس سازمان سنجش افزود: دستگاه های سیگنال یاب وقتی کار می کنند که دستگاه های تقلب کار کنند و ارسال پیام داشته باشند از همین رو به دلیل رد و بدل نشدن پیام هم این دستگاه ها سیگنالی پیدا نکردند. ضمن اینکه یکی از مهمترین کارها قطعی اینترنت و تنوع چیدمان سوالات به صورت گسترده بود.

وی افزود: یک فرد از دفترچه کنکور عکس گرفته بود که همان هم در سر جلسه دستگیر شد و شبکه پشتیبانی آن متلاشی شد. نکته دیگر هم این بود که به دلیل اینکه پاسخنامه ها کمتر از یک ساعت جمع می شد متقلبان فرصتی برای تقلب و ارسال و دریافت پیام نداشتند.

تاثیر قطعی اینترنت در کاهش تخلف و تقلب در کنکور سراسری

معاون وزیر علوم با اشاره به تاثیر قطعی اینترنت در کاهش تخلف و تقلب در کنکور سراسری گفت: قطعی اینترنت انصافاً اثرگذار بود و برای داوطلبان و خانواده ها آرامش بخش بود. این اطمینان را به داوطلبان داد که در رقابت سالمی شرکت کردند و رضایت آنها را فراهم کردیم و این امید را ایجاد کردیم که حقی ناحق نشود.

وی یادآور شد: بررسی های ما نشان می دهد که در چند کشوری که آزمون سراسری به شکل ما برگزار می کنند مانند چین ضمن استفاده از جمر یا مسدود کننده و سیگنال کورکن، در زمان برگزاری آزمون اختلال اینترنت وجود دارد.

برای آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری سال ۱۴۰۲ قطعی اینترنت نخواهیم داشت

پورعباس گفت: برای آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری سال ۱۴۰۲ قطعی اینترنت نخواهیم داشت.

تقاضای قطعی اینترنت در زمان نوبت دوم کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ در تیرماه

وی درباره قطعی اینترنت در زمان نوبت دوم کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ در تیرماه ۱۴۰۲ گفت: تا زمانی که سیستم های امنیت آزمون کامل نباشد و آزمون ها به صورت کامل الکترونیک شود امکان تقلب وجود دارد و تقاضای قطعی اینترنت در زمان نوبت دوم کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ در تیرماه ۱۴۰۲ را به دولت ارائه خواهیم کرد.

رئیس سازمان سنجش وی در مورد تامین زیرساخت های آزمون های الکترونیک گفت: هر داوطلب یک مانیتور در اختیار دارد و به اینترنت هم متصل نیست. صفحه طراحی شده برای پاسخگویی به سوالات از شادابی ظاهری برخوردار است و یک ظرفیتی برای این موضوع طراحی کردیم. نمونه های خارجی آزمون های الکترونیک در ۵ روز یا ۹ روز برگزار می شود بنابراین نیاز نیست همه به صورت همزمان در آزمون شرکت کنند بلکه سوالاتی که از یک وزن و روایی مشخصی برخوردارند برای آزمون ها استفاده می شوند.

حوزه های اجرایی پاشنه آشیل آزمون های الکترونیک هستند

وی خاطرنشان کرد: حوزه های اجرایی پاشنه آشیل آزمون های الکترونیک هستند که در این مسیر در حال مذاکره با شرکت های دانش بنیان، دانشگاه های دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی هستیم. همچنین در حال کار بر روی سیستم مبتنی بر موبایل هم هستیم.

پورعباس با اشاره به آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری سال ۱۴۰۲ گفت: فرآیندهای برگزاری این آزمون ها در حال انجام است و چاپ سوالات حدود ۵۰۰ کدرشته (۲۴۷ کدرشته مربوط به آزمون دکتری و ۱۳۴ کدرشته مربوط به آزمون کارشناسی ارشد) در یک زمان فشرده از دو ماه پیش آغاز شده است.

وی گفت: قرنطینه آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری پس از برگزاری نوبت اول آزمون سراسری آغاز شده است و نیروهای سازمان سنجش به مدت ۴ ماه است که در قرنطینه حضور دارند. ما از این نیروها تشکر می کنیم زیرا تمامی این کارها برای این است که آزمون ها در سلامت کامل برگزار شود.

معاون وزیر علوم درباره نظر داوطلبان در مورد برگزاری زمان آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری سال ۱۴۰۲ در اسفندماه ۱۴۰۱ گفت: تقویم آزمون های تابستان نوشته می شود و تعداد زیادی آزمون در پیش داریم. برای کاهش هزینه ها و وقت در اولین قدم آزمون های ارشد و دکتری به صورت تجمعی در دو روز برگزار می شوند. ضمن اینکه آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری سال ۱۴۰۲ تنها یک آزمون نیستند بلکه ۵۰۰ کدرشته و دفترچه شخصی سازی شده هستند که باید مراقب بود که بهم ریختگی ایجاد نشود.

آزمون آیلتس لغو نشده بلکه تعلیق شده است

وی درباره آزمون آیتلس و حواشی آن گفت: آزمون آیلتس لغو نشده بلکه تعلیق شده است. دلیل آن هم مشکلاتی بوده که اعتبار کشور را با مشکل مواجه کرده بود. در حال مذاکره با طرف خارجی هستیم تا نظارت تخصصی و امنیتی لازم برای این آزمون فراهم شود. یک از هم گسیختگی در آزمون آیلتس ایجاد شده بود و نقش سازمان سنجش هم کم رنگ شده بود. مذاکرات به زودی به نتیجه می رسد و تا پایان سال اطلاعیه ای برای ثبت نام جدید صادر می شود. در حال حاضر هم ظرفیت ثبت نام تکمیل است اما برای سال آینده ثبت نام جدید صورت می گیرد.

پورعباس خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این بود که همانطور که آزمون تافل به صورت کاملا الکترونیکی برگزار می شود آیلتس هم به صورت الکترونیکی برگزار شود و شکل کاغذی آن حذف شود.

پاسخ به حواشی آزمون آیلتس در ایران

وی درباره حواشی آزمون آیلتس در ایران گفت: وقتی فردی جایگزین می رود امتحان می دهد و یا سوالات به صورت کاغذی به بیرون درز می کند حتما امنیت آزمون دچار خدشه است و این اعتبار جمهوری اسلامی ایران را در برگزاری آزمون زیر سوال می برد و این برای کشور اصلا خوب نبود.

رئیس سازمان سنجش درباره اینکه گفته می شود آزمون آیتلس به دلیل موج مهاجرت لغو شده است، گفت: این موضوع صحت ندارد و ما در سازمان سنجش به این موضوع که هر کس به چه منظوری در آزمون آیلتس شرکت می کند کاری نداریم. هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد و هیچ سیاستی هم دیکته نشده است و تنها سلامت آزمون خدشه دار می شد که بیش از این برای کشور خوب نبود.

سهمیه زلزله زدگان شهرستان خوی در کنکور اعمال می شود

وی درباره سهمیه زلزله زدگان شهرستان خوی گفت: سهمیه وقایع غیرمترقبه در کنکور برای آزمون سراسری اعمال می شود و در آزمون های ارشد و دکتری استفاده نمی شود و داوطلبان شهرستان خوی هم تا سه سال از این سهمیه برخوردار هستند.

پورعباس درباره نظرات مخالف داوطلبان کنکور درباره مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این مصوبه در سال ۱۴۰۰ با عجله ابلاغ شد و پس از آن در خردادماه ۱۴۰۱ نقاط ضعف آن اصلاح شد. مصوبه نقطه ضعفی ندارد اما نکته مورد اعتراض داوطلبان تاثیر قطعی سوابق تحصیلی است که این موضوع هم از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت رصد قرار دارد.

رصد شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مصوبه کنکوری

وی گفت: سوابق تحصیلی یک شمشیر دولبه است و اگر آموزش و پرورش خوب عمل کند مصوبه به خوبی اجرا می شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را رصد می کند و به تازگی جلسه ای برای پیگیری این موضوع برگزار شده است و پس از برگزاری نوبت دوم کنکور، اثر آن مشخص می شود و در آن زمان گزارش نهایی ارائه می شود.

نوشتهٔ پیشین
روز مهندسی و بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی
نوشتهٔ بعدی
خورشید نیمه شعبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید