ضرایب دروس اختصاصی کنکور

اعلام ضرایب دروس اختصاصی گروه‌های آزمایشی کنکور

ضرایب دروس اختصاصی دروس اختصاصی هر گروه آزمایشی اعم از فنی و ریاضی، انسانی، تجربی، هنر و زبان‌های خارجی در نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ اعلام شد.

در هر نوبت آزمون اختصاصی کنکور سراسری، برای هر داوطلب طبق بند ۱-۲ ماده ۲ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی یک نمره کل آزمون اختصاصی حاصل از میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس تخصصی داوطلب در گروه آزمایشی که شرکت کرده ساخته می‌شود.

بر این اساس، در گروه آزمایشی فنی و ریاضی برای درس ریاضی ۱۲، فیزیک ۹ و شیمی نیز ۷ ضریب دارد. همچنین در گروه آزمایشی علوم تجربی درس زیست شناسی ضریب ۱۲، فیزیک ضریب ۷، شیمی ضریب ۹، ریاضی ضریب ۷ و زمین شناسی ضریب ۱ در نظرت گرفته شده است.

در گروه آزمایشی علوم انسانی، برای دروس ریاضی ضریب ۶، زبان و ادبیات فارسی ضریب ۸، علوم اجتماعی ضریب ۵، روان شناسی ضریب ۲، زبان عربی ضریب ۵، تاریخ و جغرافیا ضریب ۵، فلسفه و منطق ضریب ۵ و در نهایت اقتصاد ضریب ۲ در نظر گرفته شده است.

در گروه آزمایشی هنر، برای درک عمومی هنر ضریب ۱۲، درک عمومی ریاضی و فیزیک ضریب ۵، خلاقیت تصویری و تجسمی ضریب ۳ و در نهایت در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی نیز برای زبان تخصصی ضریب ۱ در نظر گرفته شده است.

در هر سه گروه آزمایشی اصلی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی وعلوم انسانی آزمون عملی رشته علوم ورزشی و آموزش تربیت بدنی یکبار در سال برگزارمی شود. نمره آن به عنوان یک درس تخصصی با ضریب ۱۲ در نمره کل آزمون اختصاصی برای پذیرش رشته‌های مرتبط با علوم ورزشی محاسبه خواهد شد.

در گروه آزمایشی علوم تجربی آزمون بهیاری – ویژه دیپلمه‌های بهیاری دروس تخصصی بهیاری شامل درس‌های مراقبت‌های بهیاری (دستگاه گوارش، دستگاه عضلانی، اسکلتی، پوست، دستگاه تولید مثل، دستگاه ادراری، بیماری‌های گوش و حلق و بینی و چشم، دستگاه قلب و عروق و خون و دستگاه تنفس)، تغذیه و رژیم‌های درمانی، زیست شناسی اختصاصی، بهداشت روانی، بهداشت عمومی، اخلاق و مقررات بهیاری و فن بهیاری (دستورالعمل مقدماتی) است که با ضریب ۱۲ و تاثیر قطعی لحاظ می‌شود.

برای داوطلبان دارای دیپلم علوم و معارف اسلامی که در گروه آزمایشی علوم انسانی شرکت می‌کنند، منابع درس امتحانی آزمون اختصاصی «زبان عربی» کتاب‌های «عربی، زبان قرآن ۱،۲ و ۳ «و منابع درس امتحانی «تاریخ» کتاب‌های «تاریخ اسلام ۱ و ۲ و تاریخ ۳ (ایران در دوره اسلامی)» درنظر گرفته می‌شود.

در هر یک از نوبت‌های ثبت نام آزمون اختصاصی، داوطلبان دارای دیپلم علوم و معارف اسلامی که در گروه علوم انسانی ثبت نام می‌کنند باید انتخاب کنند که صرفا به دفترچه سوالات تخصصی از «منابع دیپلم علوم انسانی» یا «منابع دو درس، زبان عربی و تاریخ دیپلم علوم و معارف اسلامی» پاسخ می‌دهند.

در گروه آزمایشی هنر، آزمون عملی یکبار در سال برگزار می‌شود. هر داوطلب فقط امکان شرکت در حداکثر دو مجموعه آزمون عملی از مجموعه‌های ذیل را دارد. نمره آزمون عملی به عنوان درس تخصصی با ضریب ۱۲ در نمره کل آزمون اختصاصی برای پذیرش رشته‌های مرتبط با آن رشته محاسبه خواهد شد. فقط داوطلبانی می‌توانند رشته‌های دارای آزمون عملی را انتخاب کنند که در آزمون عملی آن مجموعه شرکت کرده باشند.

در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی آزمون اختصاصی از زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسه، روسی و ایتالیایی برگزار می‌شود و داوطلب در زمان ثبت نام باید یکی از آن‌ها را برای پاسخگویی انتخاب کند.

داوطلبانی می‌توانند رشته محل‌های مربوط به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسه، روسی و ایتالیایی را انتخاب کنند که صرفاً در آزمون اختصاصی مربوط به آن زبان شرکت کرده باشند و اجازه انتخاب کد رشته محل‌های به جز نوع زبان خارجی که انتخاب کرده اند را ندارند. برای انتخاب رشته محل‌های مربوط به سایر زبان‌های خارجی (بجز انگلیسی، آلمانی، فرانسه، روسی و ایتالیایی) محدودیتی وجود ندارد و ملاک گزینش علمی، نمره کل نهایی بدون توجه به نوع آزمون زبان اختصاصی است.

 

نوشتهٔ پیشین
مراسم اهدای جوایز مسابقه کتابخوانی
نوشتهٔ بعدی
هفته‌های آخر کنکور؛ زمان طلایی داوطلبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید