برای موفقیت در کنکور چه کنیم

برای موفقیت در کنکور چه کنیم ؟

برنامه ریزی کنکوری برای رتبه برتر چه اصولی دارد؟

برای موفقیت در کنکور چه کنیم

خیلی‌ها فکر می‌کنند اگر تعداد زیادی کتاب، جزوه و انواع تست دور خودشان جمع کنند، ساعت‌های طولانی بدون برنامه‌ ریزی کنکور درس بخوانند و هر گردش و تفریحی را به خودشان حرام کنند؛ بی‌برو برگرد می‌توانند یک رتبه درست و حسابی کنکور را مال خودشان کنند. اما واقعیت چیز دیگری است. شما برای موفقیت در کنکور علاوه‌بر تلاش و پشتکار، به چیزهای بیشتری نیاز دارید. اگر هنوز از راز برنامه ریزی کنکور، مشاوره‌ی کنکور خبر ندارید تا انتهای این مقاله سلام همراه ما باشید تا بهتان بگوییم چطور می‌توانید از بقیه رقیبان جلو بزنید.

رقابتی عظیم به نام کنکور

خیلی‌ها از کنکور یک غول بی‌شاخ و دم ساخته‌اند که برای شکست آن باید از روش‌های عجیب کمک گرفت. ولی ما فکر می‌کنیم این یک تصور اشتباه است. کنکور یک رقابت یا بهتر بگوییم یک چالش بزرگ و خاص است و می‌تواند اولین و بزرگ‌ترین چالش زندگی هر فرد باشد. داوطلبان طی چند ساعت در یک روز مشخص باید تمام دانسته‌هایشان را بگذارند وسط و طی چند ساعت، نتیجه چند سال درس خواندن را تعیین کنند. همین موارد باعث می‌شود دانش‌آموزان با چالش‌های متفاوتی روبه‌رو شوند.

چه چالش هایی برای موفقیت در کنکور وجود دارند؟

اگر به کنکور به چشم یک فرصت نگاه کنید می‌توانید آن را پله‌ای برای پیشرفت درنظر بگیرید و مسیر موفقیت را کوتاه‌تر کنید. ولی برای استفاده کردن از این فرصتی که پیش‌رویتان است باید با تهدیدها و چالش‌ها کنار بیایید و از سر راه برشان دارید:

استرس و اضطراب بالا

فشار روحی و روانی زیادی روی کنکوری‌ها و خانواده‌هایشان وجود دارد. بنابراین کمی سهل‌انگاری باعث می‌شود این فشارها روحیه‌ی شما و خانواده‌تان را ضعیف کند، بهتان استرس و نگرانی بدهد و نگذارد آن‌طور که باید و شاید برای رسیدن به هدف‌تان تلاش کنید.

انتظارات غیر منطقی

نپذیرفتن واقعیت‌ها و استعدادها یکی دیگر از معضلات سر راه کنکوری‌ها است. بهتر است هم خودتان و هم خانواده‌تان با شرایط کنار بیایید و درحد معقول از خودتان انتظار داشته باشید. با خانواده هم صحبت کنید و ازشان بخواهد متناسب با شرایط‌تان از شما انتظار داشته باشند.

بی هدف بودن

هدف‌گذاری یکی دیگر از چالش‌هایی است که حسابی کنکوری‌ها را درگیر خودش می‌کند. بهتر است همان اوایل مسیر برای خودتان یک هدف اصلی و چند هدف جایگزین تعیین کنید. هدف داشتن کمک می‌کند برنامه ریزی کنکور بهتری انجام دهید و از حاشیه‌ها دور شوید.

رقابت بالا برای بهترین رشته ها

بین عرضه و تقاضای رشته‌های دانشگاهی تناسبی وجود ندارد. خیلی از رشته‌های علوم تجربی این روزها حسابی پرطرفدار هستند و از آن طرف بعضی رشته‌های ریاضی بدون متقاضی مانده‌اند. همین مسائل داوطلبان را نگران می‌کند. با مشاوره کنکور درست و حسابی و برنامه ریزی کنکور دقیق و کامل می‌توانید این چالش را به‌راحتی پشت سر بگذارید.

تنوع کتاب های کمک آموزشی و کنکوری

کتاب‌های کمک آموزشی بی‌شمار و غیراستاندارد، موسسه‌ها و آزمون‌های غیرمجاز حسابی دانش‌آموزان را سردرگم می‌کنند. اگر مشاوره کنکور را جدی بگیرید، با معلم‌ها و استادان‌تان مشورت کنید و از کنکوری‌های سال‌های گذشته کمک بخواهید، به‌این راحتی‌ها گول موسسه‌ها و کتاب‌های غیراستاندارد را نمی‌خورید و به‌هیچ وجه حتی نگران‌شان هم نمی‌شوید.

تبلیغات گسترده و نادرست

در شبکه‌های اجتماعی، صداوسیما تبلیغ‌های نادرست زیادی درمورد کنکور و محصولات مختلف وجود دارد. خیلی‌هایشان ترفندهای تست زنی را اشتباه آموزش می‌دهند و اطلاعات غلطی دراختیار دانش‌آموزان می‌گذارند. این موضوع هم یکی از مهم‌ترین چالش‌های داوطلبان کنکور این روزها است.

چطور در کنکور موفق شویم؟

چطور می‌توانید از این چالش‌ها به‌سلامت عبور کنید و روی خوش موفقیت در کنکور را ببینید؟ واقعیت این است که کنکور رقابت بزرگی است و فقط با درس خواندن و تست زدن بدون برنامه و بی‌هدف نمی‌توانید به موفقیت خاصی دست پیدا کنید. ولی ما راه سربلند شدن در این آزمون را می‌دانیم و می‌خواهیم از عوامل موفقیت در کنکور برایتان بگوییم.

مدیریت استرس

برای موفقیت در کنکور باید حسابی بدوید و تلاش کنید ولی استرس زیاد می‌تواند به راحتی فلج‌تان کند و جلوی پیشرفت را بگیرد. اگر خیلی مضطرب هستید بهتر است از مشاور کمک بگیرید، ورزش کنید، تمرین‌های ذهنی داشته باشید کنترل نگرانی یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در کنکور است.

بالا بردن اعتماد به نفس

خودتان را دست‌کم نگیرید و فقط به پیشرفت فکر کنید. ذهن‌تان را روی مقایسه خود با دیگران ببندید و فقط به‌دنبال افزایش دانش باشید. رعایت این موارد کمک می‌کند اعتماد به‌نفس‌تان بالاتر رود و زودتر روی موفقیت را ببینید.

هدف گذاری کردن

می‌خواهید به کجا برسید؟ تصورتان از رشته تحصیلی آینده‌تان چیست؟ به چه رشته‌ای علاقه دارید؟ بهتر است همان اول کار هدف‌تان را مشخص کنید و محض اطمینان چند هدف جایگزین داشته باشید. مشاوره کنکور می‌تواند کمک کند هدفی متناسب با علایق و شرایط‌تان انتخاب کنید.

داشتن استراحت و خواب کافی

بعضی از داوطلبان کنکور فکر می‌کنند باید از خواب، خوراک و استراحت‌شان بزنند و به‌جایش درس بخوانند. شما هم اگر با این فرمان جلو بروید نه‌تنها موفق نمی‌شوید بلکه عملکرد مغزتان با اختلال مواجه می‌شود، حافظه‌تان کاهش پیدا می‌کند و هزار و یک مشکل دیگر برایتان به‌وجود می‌آید. پس به اندازه کافی بخوابید و زمان استراحت داشته باشید.

خلاصه برداری کردن

هنگام درس خواندن حتما خلاصه ‌برداری برای کنکور را انجام دهید تا هم یادگیری بهتری خواهید داشت و هم سرعت‌تان برای مرور درس‌ها بالا برود. از همه مهم‌تر دوران جمع‌بندی بعد از عید است؛ با داشتن خلاصه‌ برداری‌های مفید می‌توانید این دوران را به بهترین شکل بگذرانید.

انضباط فردی

معجزه نظم و انضباط در موفقیت را دست‌کم نگیرید. اگر نظم داشته باشید می‌توانید هم به بهترین شکل درس بخوانید هم زمانی برای تفریح، استراحت، وقت‌گذرانی با دوستان داشته باشید.

برنامه ریزی اصولی و کامل

داخل وسایل یا گوشی و تبلت هر آدم موفقی حتما یک برنامه درست و حسابی وجود دارد. راستش هیچ موفقیتی اتفاقی و بدون برنامه به‌دست نمی‌آید. ولی واقعا برنامه اصولی برای موفق شدن در کنکور چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

۸ نکته برای موفقیت در کنکور

انتخاب مشاور تحصیلی مناسب

برای رسیدن به قله‌ای که هر شب در ذهن‌تان تصور می‌کنید باید یک نقشه مسیر درست و حسابی داشته باشید. شما نمی‌توانید از هر راه و بی‌راهه‌ای بروید و انتظار داشته باشید در کم‌ترین زمان به قله برسید و جشن بگیرید. حالا دیگر می‌دانید که برای رسیدن به هدف باید حتما برنامه داشته باشید ولی برنامه اصولی چه ویژگی‌هایی دارد؟

برنامه‌ ریزی شخصی و منحصر به فرد

با کمک مشاوره کنکور می‌توانید یک برنامه شخصی و کامل فقط مختص به شخص خودتان داشته باشید. برنامه‌ای که متناسب با شرایط شما تنظیم شده باشد و تمام جوانب را درنظر گرفته باشد.

برنامه‌ ریزی انعطاف‌پذیر

برنامه‌ریزی اصولی کاملا منعطف است و برای هر اتفاق پیش‌بینی نشده راه حلی درنظر می‌گیرد. برنامه‌ریزی کنکور کامل، هم اهداف کوتاه‌ مدت را درنظر می‌گیرد و هم به اهداف کوتاه ‌مدت توجه نشان می‌دهد. برنامه‌‌ریزی کنکور خوب و مناسب، جوگیرانه تنظیم نمی‌شود. دیده‌اید گاهی اوقات حسابی جوگیر می‌شویم و برنامه‌ای برای درس، کار یا زندگی می‌چینیم که هیچ تناسبی با واقعیت ندارد؟ مثلا در برنامه‌مان روزی ۱۲ ساعت برای درس خواندن درنظر می‌گیریم ولی درواقعیت فقط ۴ یا نهایتا ۵ ساعت درس می‌خوانیم. چنین برنامه‌ای به‌هیچ وجه اصولی نیست و هیچ کس برای طولانی‌مدت بهش پایبند نمی‌ماند. پس یک برنامه مناسب باید عاقلانه باشد و براساس واقعیت نوشته شود.

تنوع کافی

برنامه‌تان باید طوری باشد که هر روز چند درس متنوع بخوانید و فقط روی یک یا دو درس برای ساعت‌های طولانی متمرکز نشوید. ساعت خواب کافی و مناسب در برنامه اصولی درنظر گرفته می‌شود. مرور درس‌ها برای موفقیت در کنکور مهم و حیاتی است و حتما زمانی برای مرور در چنین برنامه‌ای وجود دارد.

برنامه‌ قابل ارزیابی

برنامه‌ریزی کامل و درست به شما این امکان را می‌دهد که میزان پیشرفت یا پسرفت‌تان را ببینید و کمک می‌کند از نقطه‌ضعف‌ها و نقاط قوت‌تان باخبر شوید.

چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم؟

داشتن یک برنامه کامل برای موفقیت در کنکور را می‌توانید از مشاوره کنکور بخواهید یا خودتان دست‌ به‌کار شوید و یک برنامه اصولی تهیه کنید. بهترین برنامه‌ها دو فاکتور مهم را درنظر می‌گیرند:

  • حجم مطالب
  • زمان

همان‌طور که قبلا توضیح دادیم نکته‌های زیادی می‌توانند برای داشتن یک برنامه مناسب کمک کنند ولی دو فاکتور زمان و حجم مطالب درسی از همه مهم‌تر هستند. پس باید قبل از هرچیز ببینید چقدر زمان دارید و در این مقدار زمان چه حجمی از مطالب را باید مطالعه کنید. درواقع باید حجم مطالب را در زمان‌های خالی‌تان تقسیم کنید؛ ولی چطور؟

موفقیت در درس های تخصصی کنکور

  • روزهایی که مدرسه می‌روید باید حداقل ۴ تا ۶ ساعت درس بخوانید و روزهای تعطیل ۱۰ تا ۱۲ ساعت. این زمان را باید بین درس‌های اختصاصی بر اساس ضریب و میزان بودجه‌بندی تقسیم کنید.
  • باتوجه به زمانی که دارید باید یک و نیم تا دو ساعت برای درس‌های اختصاصی صرف کنید.
  • دانش‌آموزان تجربی باید بیشترین زمان‌شان را صرف خواندن زیست کنند و سپس به‌ترتیب به شیمی، ریاضی و فیزیک بپردازند. دانش‌آموزان ریاضی باید وقت زیادی برای ریاضی خواندن بگذارند و سپس به‌ترتیب فیزیک و شیمی را بیشتر بخوانند. دانش‌آموزان انسانی هم باید براساس زیرگروه موردنظرشان برای درس‌های با ضریب بالاتر وقت بیشتری بگذارند.

برنامه‌ ریزی برای موفقیت در کنکور چند مرحله دارد؟

برای داشتن یک برنامه کنکور اصولی و درست باید ۳ مرحله اصلی را درنظر بگیرید:

  • برنامه کوتاه‌مدت: برنامه روزانه و هفتگی
  • برنامه میان‌مدت: برنامه ماهانه
  • برنامه بلندمدت: هدف‌گذاری بلندمدت یعنی مشخص کردن یک هدف اصلی و چند هدف جایگزین

برنامه ریزی اصولی برای کنکور باید از مقیاس بزرگ شروع شود و به مقیاس‌های کوچک‌تر برسد. پس اول هدف‌تان را مشخص کنید و سپس براساس حجم و زمانی که دارید برنامه بچینید.

  • قبل از هرکاری فعالیت‌های یک هفته خود را باجزئیات بررسی و یادداشت کنید و ببینید برای فعالیت‌های مختلف مثل درس خواندن، تفریح، کار با گوشی، خواب، استراحت چقدر وقت می‌گذارید.
  • زمان‌های اضافی را حذف کنید و زمان‌های خالی‌تان را دقیقا مشخص کنید. درنهایت ببینید چه حجمی از مطالب را می‌خواهید در یک ماه بخوانید و تست بزنید.

پشت کنکوری ها چگونه درس بخوانند؟

برنامه‌ای که پشت کنکوری ها برای مطالعه نیاز دارند به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  • رتبه شما چقدر بوده است و چه رتبه‌ای باید کسب کنید؟
  • در کدام دروس قوی و در کدام دروس ضعیف هستید؟
  • آیا از مطالعات خود یادداشت‌برداری کرده‌اید؟

ابتدا به این سوالات پاسخ دهید و بعد برای یک سال درس خواندن خود طبق همان چیزی که در بخش‌های قبلی توضیح دادیم برنامه‌ای منطقی و واقع‌بینانه بچینید و به نکات زیر هم دقت داشته باشید:

  • اگر در درسی قوی هستید مطالعه آن را کنار نگذارید چون قطعا مطالب را به مرور فراموش خواهید کرد.
  • از تعدد منابع درسی و کتاب‌های تستی خودداری کنید چون فقط شما را سردرگم می‌کنند.
  • برای انتخاب چند منبع خوب از مشاور کمک بگیرید.
  • بین مطالعه و تست زدن وقفه زمانی زیادی نیندازید. یک بار بعد از مطالعه و یک بار دیگر با فاصله تست بزنید.
  • برای مطالعه هر درس و کتاب، بر اساس اولویت مطالب را بخوانید.
  • برای مطالبی که تست‌خیز هستند و از آن‌ها سوالات بیشتر یا سخت‌تری طراحی می‌شود وقت بیشتری بگذارید.

سخن پایانی

موفقیت در کنکور حساب و کتاب خاص خودش را دارد. درست است که باید حسابی تلاش کنید و پشتکار داشته باشید ولی مهم‌تر از تلاش، داشتن یک برنامه‌ ریزی کنکور اصولی و مناسب است. برنامه‌ای که جامع و کامل باشد و شما را به هدفی که دارید برساند. برای تنظیم چنین برنامه‌ای می‌توانید روی مشاوره کنکور حساب کنید. ما سعی کردیم نحوه برنامه‌ چیدن برای کنکور را به‌طور کامل و باجزئیات برایتان توضیح دهیم. مطمئنیم شما هم با تمرین و دقت می‌توانید یک برنامه‌ کنکور اصولی برای خودتان تنظیم کنید.

سوالات متداول

  1. برنامه مناسب برای کنکور باید چند مرحله داشته باشد؟
    برای داشتن یک برنامه کنکور اصولی و درست باید ۳ مرحله اصلی برنامه کوتاه‌مدت روزانه و هفتگی، برنامه میان‌مدت ماهانه و برنامه بلندمدت اهداف اصلی و جایگزین داشته باشید که در این مطلب درباره آن‌ها توضیح دادیم.
  2. برای موفقیت در کنکور پشت کنکوری ها چگونه درس بخوانند؟
    سعی کنید روی نقاط ضعف خود بیشتر کار کنید، بر اساس اولویت و بودجه‌بندی در کنکور درس بخوانید. به طور مرتب تست بزنید، همه مطالب را جمع‌بندی، خلاصه‌نویسی و یادداشت‌برداری کنید. سعی کنید برای هر درس از چند منبع محدود، جامع و معتبر استفاده کنید.
  3. برای موفقیت در کنکور چند ساعت درس بخوانیم؟
    ساعت مطالعه به توانایی شما و کیفیت مطالعه ارتباط دارد اما به صورت کلی قاعده این است روزهایی که مدرسه می‌روید حداقل ۴ تا ۶ ساعت درس بخوانید و روزهای تعطیل ۱۰ تا ۱۲ ساعت.
نوشتهٔ پیشین
هفته‌های آخر کنکور؛ زمان طلایی داوطلبان
نوشتهٔ بعدی
تغییرات سرنوشت ساز کنکور 1402 ، 1403 ، 1404

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید